Honda Civic Type R - UPDATE!
Beschikbaar ZOmer 2022
Honda heeft, ter gelegenheid van de viering van 25 jaar iconische high-performance hatchback van het merk - en van 50 jaar Civic, de gloednieuwe Civic Type R gepresenteerd. De nieuwe Type R is gemaakt voor de spannendste Civic Type R-ervaring tot nu toe, voortbouwend op een lange traditie van goed presterende auto's die geïnspireerd zijn op de autosport.
De Civic Type R, die vanaf begin 2023 in Europa verkrijgbaar is, zet nu al nieuwe maatstaven en brak onlangs het ronderecord voor auto’s met voorwielaandrijving op het circuit van Suzuka in Japan. Als onderdeel van de ontwikkeling hebben de ingenieurs van Honda elk aspect van het nieuwe model verfijnd, waaronder ontwerpverbeteringen die bijdragen aan een verbetering van de aerodynamische prestaties. Door gebruik van lichtgewicht componenten en door revisies aan de aandrijflijn is de meest responsieve en krachtige Type R ontstaan.
"Met de gloednieuwe Civic Type R hebben we als ingenieurs van Honda opnieuw de meest lonende rijervaring weten neer te zetten in het segment van de performance hatchbacks," aldus Tom Gardner, Senior Vice President van Honda Motor Europe. "Door uitzonderlijke verbeteringen en de toepassing van technologieën die van de autosport zijn afgeleid, hebben wij de mogelijkheden van zelfs de uitgeklede, lichtgewicht versie van het vorige model overtroffen. Het is deze toewijding aan uitmuntende prestaties die de Civic Type R al 25 jaar zo populair maakt bij liefhebbers van autorijden."
Krachtig aerodynamisch ontwerp
De nieuwe Type R is ontwikkeld volgens het modelconcept van de "Ultimate Sports 2.0" en bouwt voort op het gestroomlijnde en sportieve silhouet van de onlangs onthulde Honda Civic e:HEV. Om de sportievere look te versterken en de rijprestaties te verbeteren, is de Type R merkbaar lager en breder . De krachtige vorm wordt versterkt door de wielkasten die uitlopen boven de matzwarte lichtmetalen 19-inchwielen, voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-banden op maat.
Tijdens de ontwikkeling werkten de ingenieurs van Honda volgens het concept van het "Ultieme Sportontwerp": De ultieme expressie van een high-performance, voorwielaangedreven auto met een motor voorin. Het exterieurdesign straalt nu een gevoel van eenheid uit, met overzichtelijke details zoals de voor- en achterbumpers en fraai geïntegreerde designelementen zoals de achterportieren en wielkasten, die exclusief voor de Type R zijn ontwikkeld en verbeterde aerodynamische voordelen bieden.
De grote onderste grille van de voorbumper maximaliseert de luchtstroom naar de motor, en werkt in harmonie met de nieuwe, subtiele motorkap die nu voorzien is van een ventilatieopening om de luchtstroom rond de voorkant opnieuw te optimaliseren.
Andere ontwerpdetails die helpen de downforce te maximaliseren zijn de zijspoilers achter de voorwielen en een nieuwe, grotere diffusor achteraan die direct in de ondervloer is geïntegreerd - precies in harmonie met de carrosserie erboven.
Het indrukwekkende nieuwe design van de spoiler draagt verder bij aan de downforce en is naar achteren gekanteld zodat de luchtweerstand onderdrukt wordt. Ondersteund door nieuwe aluminium gegoten steunen is de achtervleugel lager geplaatst maar breder dan bij het vorige model, waardoor de slanke nieuwe daklijn en het bredere postuur geaccentueerd worden.
Tot de lakuitvoeringen behoren het historische Championship White, heel populair bij liefhebbers van de Honda Type R, naast Rallye Red, Racing Blue, Crystal Black en Sonic Grey Pearls.
Indrukwekkende cockpit-ervaring
Het interieur van het nieuwe model is gericht op een stimulerende rijervaring en scherpere concentratie. Dit met behoud van het hoge niveau van comfort, functionaliteit en verfijning van de volledig nieuwe Civic e:HEV, opgewaardeerd door aantrekkelijke, prestatiegerichte details en kenmerken, zoals de iconische rode bekleding van de klassieke Type R.
De indrukwekkende cockpit is ontworpen voor een intense rijervaring: de bestuurder zit lager dan in andere modellen, met meer zicht over de lagere motorkap, minimale dode hoeken en minder reflecterende elementen. De lichtgewicht sportstoelen voorin met suède-effect bekleding bieden uitzonderlijke steun voor de bestuurder, voor comfort en wendbaarheid op het circuit en tijdens lange ritten.
Bestuurders kunnen naadloos schakelen tussen vooraf ingestelde prestatie-instellingen modi kunnen selecteren voor de motor, de besturing, de ophanging en het motorgeluid. Naast de Comfort-, Sport- en +R-modus is er een nieuwe 'Individual' -modus geïntroduceerd voor een gepersonaliseerde rijervaring.
Ook de krachtige Honda LogR-datalogger zien we terug in sterk bijgewerkt formaat voor deze generatie Type R, en combineert nu prestatiegegevens die door sensoren in de auto worden geregistreerd met behulp van een smartphone-app. Zo kunnen bestuurders een verscheidenheid aan meetgegevens in realtime controleren e registreren. Tot de belangrijkste functies behoren een stopwatch om rondetijden te registreren, een 3D-beweging van de bandwrijvingscirkel die de maximale bandkracht weergeeft die het voertuig kan bereiken, een innovatieve scorefunctie die bestuurders helpt hun vaardigheden op het circuit te verbeteren en nog veel meer waarmee bestuurders veilige, nauwkeurige en stapsgewijs snellere ronden op het circuit kunnen maken.
Op prestaties gerichte technische verbeteringen
De Civic Type R staat bekend om zijn krachtige, zeer snel reagerende en hoogtoerige motoren. Het nieuwe model bouwt voort op de bekroonde basis van zijn voorganger. De befaamde motor van de 17YM Type-R is nu nog verder ontwikkeld om te voorzien in de snelste, meest verslavende en toch veilige en lonende aandrijving in de geschiedenis van het model.
De veranderingen zijn stapsgewijs: de herziene turbocompressor heeft nu een compacte behuizing zodat de totale efficiëntie wordt verbeterd. De 'blade count' en de vorm van de turbine zijn geoptimaliseerd om het vermogen op te voeren en de luchtstroom door de turbo te verbeteren. Dit heeft geresulteerd in de sterkste VTEC-turbomotor van de Type R.
Dit in combinatie met een herzien uitlaatsysteem met hoog rendement zorgt voor verbeteringen in de vermogen-gewichtsverhouding, het koppel en de topsnelheid van de vorige generatie Type R. Dit maakt de 2023 Civic Type R een van de auto's met het meeste vermogen per liter in zijn klasse.
Om bestuurders te helpen een connectie te krijgen met hun auto, is er een geoptimaliseerde versie van de handgeschakelde zesversnellingsbak waar de liefhebbers van de vorige generatie over de hele wereld laaiend enthousiast over waren. Een herzien rev-match-systeem met auto blip zorgt voor een perfect afgestemde rev-match bij het terugschakelen door de versnellingen, wat de auto helpt in balans te blijven bij het ingaan van een bocht. In de versnellingsbak is een stevige hendel verwerkt een geoptimaliseerd schakelpoortpatroon om zelfverzekerd en extreem precies mee te kunnen schakelen.
In het opgewaardeerde Brembo-remsysteem zijn dezelfde tweedelige remschijven van de vorige generatie verwerkt, voor een beter gevoel en een langere levensduur. De nieuwe auto heeft een verbeterde temperatuurregeling en luchtkoeling via een verbeterde radiateur, wat zorgt voor aanhoudende, optimale prestaties bij intensief gebruik. Een nieuw drievoudig uitlaatontwerp met verbeterde geluidsmodulatie verbetert de auditieve sensatie, voor een nog comfortabeler rijervaring voor de bestuurder van de auto.
De gloednieuwe Honda Civic Type R gaat volgend jaar in de verkoop, en de eerste leveringen aan klanten beginnen in Europa vanaf begin 2023.