• slide

    50 jaar CIVIC

 

Dit jaar viert Honda het 50-jarig bestaan van zijn iconische Civic.

De Civic is ontwikkeld als een ‘auto voor de wereld’, en sinds het model voor het eerst werd gelanceerd in 1972 zijn er meer dan 27,5 miljoen modellen verkocht in 170 landen. Nu de auto zijn zesde decennium ingaat met de lancering van de 11e generatie, blijft de Civic nieuwe maatstaven zetten in zijn klasse en de verwachtingen van klanten over de hele wereld overtreffen.

De blijvende populariteit van de Civic is een bewijs van het pionierswerk van Honda-ingenieurs in de afgelopen halve eeuw. Elke generatie heeft zijn eigen progressieve evolutie van het oorspronkelijke Civic-ontwerp geïntroduceerd met geavanceerde technologieën en nieuwe prestatieniveaus, terwijl hetzelfde doel als de eerste Civic is behouden: een ruime, plezierige en zuinige compacte auto.

5.jpg

1972 – 1979Een Civic voor alle burgers

De eerste Civic werd ontwikkeld als een wereldwijde auto voor alle markten, die uitzonderlijk praktisch is in het dagelijkse rijden. Het was een van de eerste Honda-auto's die in Europa werd verkocht en oogstte onmiddellijk lof vanwege zijn compacte ontwerp, indrukwekkende brandstofverbruik en bruikbaarheid. De Civic, uitgerust met een revolutionaire Compound Vortex Controlled Combustion (CVCC)-motor, werd het eerste voertuig dat voldeed aan 's werelds strengste emissievoorschriften, de Clean Air Act van 1970, die de norm zette voor toekomstige emissiedoelstellingen in de wereldwijde auto-industrie. De eerste generatie Civic werd voor het eerst geproduceerd in de Suzuka-fabriek in Japan. Het geaccumuleerde productievolume bereikte in de eerste vier jaar 1 miljoen eenheden.

 

De jaren 80: Civic wordt volwassen

In 1979 arriveerde de tweede generatie Civic, samen met een verbeterde CVCC-II-motor, voortbouwend op het succes van de originele Civic met een 1,3-liter motor die een soepelere krachtlevering bood en tevens zuiniger was. Het modellenaanbod werd ook uitgebreid met een 1,5-liter sedan, hatchback en wagon. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak werd ook aan de line-up toegevoegd. Het model introduceerde een nieuw onderscheidend trapeziumvormig ‘twee dozen’ ontwerp, waarbij de grille en koplampen een meer hoekig uiterlijk kregen. Deze vorm was echter van korte duur toen de Civic in populariteit groeide en er een nieuw model nodig was om aan de vraag van de consument naar grotere auto's te voldoen.

De derde generatie Civic arriveerde in 1983 met een bredere wielbasis en een meer hoekig ontwerp. Het model is opmerkelijk vanwege de introductie van Honda's 'Man Maximum-Machine Minimum'-principe, een mensgerichte benadering van ontwerp die ervoor zorgt dat de technologie en lay-out voldoen aan de behoeften van de bestuurder en passagiers. Tegenwoordig helpt dit principe nog steeds alle Honda-modellen te definiëren, om de ruimte en bruikbaarheid te bieden die moderne bestuurders verwachten.

Hij was verkrijgbaar in drie carrosserievarianten: een driedeurs die de nadruk legde op sportief rijden, een meer praktische vierdeurs sedan en een vijfdeurs Civic Shuttle-stationwagen die uitzonderlijke ruimte en bruikbaarheid bood. Er werd ook een sportievere Civic Si-variant geïntroduceerd met een 1,6-liter DOHC-lijnmotor met vier cilinders.

 

1987 – 2000: Nieuwe normen voor kwaliteit en prestaties

In 1987 introduceerde de vierde generatie Civic een nieuwe reeks motoropties met Honda's VTEC-systeem (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Het variabele timingmechanisme zorgde voor een revolutie in de motortechnologie en leverde betere prestaties bij hoge toerentallen en een lager brandstofverbruik bij lage toerentallen, wat de Civic verschillende onderscheidingen opleverde.

De vijfde generatie Civic volgde snel in 1991 en debuteerde met een slankere en meer aerodynamische vorm voor een sportievere uitstraling, met behoud van de dagelijkse functionaliteit waar de auto om bekendstaat. De zesde generatie Civic werd ontwikkeld om een hogere waarde te creëren in zijn klasse. In de jaren negentig werden een lager brandstofverbruik en andere milieuacties belangrijker. Als zodanig had dit model een nieuw ontwikkelde VTEC-motor. Het bevatte voor het eerst ook een 'Hondamatic Transmission', een automatische continu variabele transmissie (CVT), die naadloze schakeling tussen versnellingen en een handgeschakeld brandstofverbruik bood.

Voortbouwend op de uitzonderlijke dynamische capaciteiten van de standaard Civic, debuteerde Honda in 1997 met de prestatiegerichte Type R-variant. Met een focus op het leveren van de meest extreme prestaties tot nu toe van de Civic, werd het een katalysator voor 25 jaar aan succes voor Honda in de competitieve hot hatch-sector.

 

2001 – 2021: De millennium-Civic

De zevende generatie arriveerde in 2000 en werd in 2001 de eerste Civic met hybride technologie.

Deze Civic registreerde 's werelds meest zuinige 5-zits productievoertuig met een benzinemotor, met een ultrahoog brandstofverbruik van 29,5 km/l (3,39l/100km)

In 2005 arriveerde de achtste generatie hatchback met een futuristische styling voor de Europese markten, een perspex grille en driehoekige accenten – waaronder de dubbele uitlaatpijpen – die hem tot een van de meest onderscheidende voertuigen op de weg maakten. Het was ook de eerste generatie Civic met Honda's Magic Seats, waarbij de kussens van de achterbank omhoog kunnen worden geklapt om een hoge laadruimte te creëren. Dit werd mogelijk gemaakt door ingenieurs die de brandstoftank onder de voorstoelen plaatsten, en werd een blauwdruk voor het bereiken van extra binnenruimte en bruikbaarheid die vandaag nog steeds wordt gevolgd in verschillende Honda-modellen.

De negende generatie Civic voegde nog meer verfijning toe om een goed afgerond pakket voor klanten te creëren, inclusief toonaangevende efficiëntie. Met een herziene 1,6 DTEC-motor, behaalde het voertuig een Guinness World Records-titel voor  ‘Laagste brandstofverbruik van alle 24 aangrenzende EU-landen (alle auto's)’. Er werd een gemiddelde van 2,82 l/100 km (35,46km/l) vastgelegd over 13.498 km bij een 25 dagen durende rit door alle 24 aangrenzende EU-landen.

Een volledig vernieuwde 10e generatie arriveerde in 2015 met een keuze uit twee VTEC TURBO-motoren en met voor het eerst geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en rijhulpmiddelen: Honda SENSING. Ontworpen met een stijver chassis en betere dynamische prestaties, vormde het het perfecte platform voor de Civic Type R 2017, die nieuwe prestatiegrenzen stelde voor high-performance hatchbacks. De auto werd alom geprezen om zijn directe rijgedrag, onmiddellijke gasrespons, hoge topsnelheid, stabiliteit en uitzonderlijke remkracht, die er allemaal toe bijdroegen dat de Type R een nieuwe benchmark-rondetijd neerzette voor auto's met voorwielaandrijving op de Nürburgring Nordschleife in Duitsland in april 2017.

 

honda-civic-2022-specs-01.jpg

 

2022: A new era of Civic

Building on 50 years of heritage, the 11th generation Civic blends strong performance and efficiency with improved levels of interior comfort, visual appeal and overall usability. The latest iteration marks a major milestone for Honda in Europe, as it’s the latest model in the range to be electrified, completing Honda Motor Europe’s 2022 ‘Electric Vision’ commitment to electrify all mainstream models It features the most advanced iteration of the brand’s multiple award winning e:HEV full-hybrid powertrain system as standard, offering engaging dynamics and performance with impressive economy and efficiency.

“Ever since the first generation, that launched to such great acclaim, the Honda Civic has been an iconic model for European customers,” said Tom Gardner Senior Vice President at Honda Motor Europe Ltd. “The 11th generation encapsulates the core characteristics of functionality, usability and comfort from the very first generation Civic. It has been engineered to ensure that its powertrain, steering and suspension deliver the engaging levels of performance, dynamic response and feedback that have always been central to the Civic’s appeal.”

 

Sluit venster

U heeft gekozen voor
* Uw gegevens worden alleen gebruikt door de Honda-dealer voor marketing en promoties. Uw gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. U kunt zich hiervoor ten alle tijden afmelden door een email naar ons te sturen, hierdoor zal u niet meer op de hoogte gehouden worden door ons.
Please wait...